Område med fartygslämningar (L2020:10420)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: länsstyrelsen

Geografisk plats: Göteborg socken, Västergötland

Fartyglämning 1
Lämningen bestod av den förliga delen av ett klinkbyggt segelfartyg (avskuren av arbetsföretagets spont). Den undersökta delen har utgjort mellan 30 och 50% av det ursprungliga skrovet. Den undersökta delen uppgick till 100 individuellt identifierade konstruktionstimmer samt ytterligare några fragment som kasserades i samband med undersökningen. Skorvkonstruktionen var utfallen och komprimerad till följd av överlagring och sentida utfyllnader av området.

Fartyget har i sin helhet varit minst 18 m långt och haft en minsta bredd på cirka 4,2 m. Eftersom kölsvinets främre ände bevarats, men inte själva mastfoten, kan fartygets maximala storlek ännu inte bestämmas med säkerhet. Det är dock troligt att fartyget var 24-27m långt med en bredd på cirka 5m och ett djup på upp till 2m. Fartygets djupgående var mellan 0,6–1,5m. Fartyget var sannolikt ett segelfartyg som deltog i den lokala handeln. Det transporterade antingen gods och människor på kort avstånd eller, vilket är mera troligt, fungerade som en hemförarbåt. Dessa hemförarbåtar tog varor till staden och hamnen från de större fartygen som transporterade varor från utlandet. Fartyget kunde också ha deltagit i transporter längs Göta älv. Även om fartyget var ganska stort har konstruktionen inte varit tillräckligt robust för att motstå resor på öppet hav.

Fartygslämning 2
Lämningen bestod av den förliga delen av ett klinkbyggt fartyg/båt (avskuren av arbetsföretagets spont). Den undersökta delen av lämningen hade en maximal längd på 8,9m och en maximal bredd på 5,8m och ett djup på 0,9m. Detta har utgjort ca 70% av det ursprungliga skrovet. Den undersökta delen bestod av 177 individuellt identifierade konstruktionstimmer samt ytterligare några fragment som kasserades i samband med undersökningen. Även om det mesta av borden satt på plats, var många av spanten ur position och påträffades lösa. Skorvkonstruktionen var utfallen och komprimerad till följd av överlagring och sentida utfyllnader av området.
Lämningen tolkas som ett klinkbyggt fartyg, som antagligen seglades såväl som roddes eller stakades fram. Fartyget var minst 12 m långt och hade en minsta bredd på cirka 4 m. Det är troligt att fartyget var 12–18 m långt med en bredd på cirka 5 m och ett djup på upp till 1,5 m. Spantens och bordplankornas utformning antyder en spetsgattad båt.

Fartyget var sannolikt ett mindre fartyg som deltog i den lokala handeln, antingen som transporterade varor och människor på kort avstånd eller, vilket är mer sannolikt, en hemförarbåt. Dessa hemförarbåtar tog varor till staden och hamnen från de större fartygen som transporterade varor från utlandet. Fartyget kunde också ha deltagit i handeln längre upp i Göta älv. Fartyget var starkt byggt jämfört med dess storlek. Det finns inget tecken i konstruktionen på att fartyget har haft mast, men ett block hittades intill vraket. Om vraket inte seglades, skulle dess starka konstruktion, med ett tätt avstånd mellan spantrutorna men utan garneringsplankor, vara användbart för att bära tunga laster, men inte i bulk. Båttypen kan liknas vid en "myndricke", en mindre konstruktionstyp för transport som liknar hemförarbåt.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS