Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Nederluleå 1094
Alternativnamn: JUNO, MERI, NEA, RANGVALD JARL, SEGER
Geografisk plats: Nederluleå socken, Norrbotten
Fartygslämning. Två positioner. 1.Vrakplats för akterskeppet till SS Meri. 2. Vrakplatsen för förskeppet. Nära Ratan.
Ett finskt kokslastat fartyg som i hård storm bröts mitt i tu på Storgrundet. Resterna ligger delvis grunt, delvis på ca 30 m dj. Förskeppet ligger vid Ratan. Kompletterad med uppgifter från Christer Westerdahls Norrlandsleden II.
Historik: 1921 ångfartyg byggd i Trondheim av Trondheims M.V. för Det Nordenfjeldske DS, Trondheim med namnet RAGNVALD JARL.
1936 såld till Skips AS Nea, Trondheim 8Otto Grundtvig). Omdöpt till NEA.
1946 Nea inköpt av Rederi Ab Suecia (Pehr Santesson), Ystad.
1947 vidare såld till Råå Rederi Ab, Råå. Omdöpt till JUNO.
1950, november, såld till Seger Hushållsmaskiner Ab, Göteborg. Omdöpt till SEGER.
Bakom Seger stod en ganska känd herre vid namn Elof A.Andihn.
1951ändrades firmanamn till Rederi Ab Seger.
1952 såld till Airiston Laiva O/Y, Åbo för 1.232.500 kr. Omdöpt till MERI.
1956-11-25 strandade i snötjocka, akterskeppet kvar.
1957-10-08 under bärgningsförsök sjönk fartygets förskepp, sedan bogserkabeln hade sprungit.
1956 akterskeppet kvar, 1957 förskepp sjunkit under bogsering
Bärgningar: 1957 försökte bärga fartyget, fick loss förskeppet, men detta sjönk den 8 oktober vid Rattan, sedan kabeln till bogseraren FART gått av.
Händelseförlopp: Strandade i svår snötjocka vid Rödkallens lotsplats. Sjönk under bogsering. Hela besättningen 21 män och 2 kvinnor bärgades vid Rödkallen av en lotsbåt från Luleå lotsplats. Lotsbåtens besättning belönades för sin insats.
Position 1, SWEREF 99 TM 7262514/843665 avser förlisningsplatsen och platsen där resterna av akterskeppet ligger. Positionen är justerad enligt dokument som finns på Riksarkivet i Stockholm. För exakt positionerng krävs undersökning.
Position 2, SWEREF 99 TM 7109941/791668 avser platsen där förskeppet sjön 1957-10-01 under bogsering till dansk hamn. Detta är en "invinklad"position och alltså inte exakt. För exakt position krävs undersökning. Vid en positionsbestämning som gjordes för förskeppet 1958 konstaterades att det var 32 meter djupt vid vraket och ca 18 meter djupt över vraket.
Besättningslista:
Reino Heikki Lehto, befälhavare,
Arvid Valter Heino, överstyrman
Weikko Wiitasalo, 3:e styrman
Errki Olavi Leinonen, maskinchef
Hemming Lausa, 1:e maskinist
Toivo Laukkanen, lättmatros
Penti Tuimi, steward
Martta Knuutinen, kocka
Tyyne Sivonen
Kari Wähäkangas
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.