Hyttområde (L1981:2259)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Grythyttan 31:1

Alternativnamn: Älvestorpshyttan

Geografisk plats: Grythyttan socken, Västmanland

1)Hyttområde, 380x80-180 m (NÖ-SV), bestående av 1hyttbyggnadsruin, 1 rostugnsruin, 1 utjämnat slaggvarp, 1smalspårig järnvägsbank, 1 hjulgrav till stånggång, 1hjulgrav..Centralt i området är:Hyttbyggnadsruin, 35x22 m, eller möjligen 50x22 m (NÖ-SV) ochintill 2 m h. Byggd av tuktad gråsten, slaggtegel och slagg.Efter masugnen finns idag inga lämningar. Denna har troligenstått centralt eller i NÖ delen av byggnaden. Skadad avschaktningar Ö om hörnet (?) är resterna efter en stensattvattenränna eller hjulgrav.I hyttbyggnadsruinens SV del är:Rostugnsruin (?), rund, 8 m diam och 4 m h. Osäker. Ser idag utsom en toppig stenhög.50 m Ö om hyttruinen är:Slaggvarp, utjämnat, 160x40-90 m (NÖ-SV) och skenbart 1.5 m h,från sjösidan. Slaggen har tippats ut i sjön och har därigenombildat en helt ny udde i strandkonturen. På slaggvarpet är ettförsamlingshus (?) och sedan något år även en bod förfiskerianläggningen Ö härom.Intill S hörnet av hyttruinen är:Smalspårig järnvägsbank, 170 m l (VNV-ÖSÖ) och 2 m br, delvisnedsprängd i berg, delvis uppbyggd på vall. Förgrenar sig i Ö.Ca 120 m SV om hyttruinen och i strandkant är:Hjulgrav till stånggång, rektangulär, 10x2 m (N-S) och 1.5 m dj,invändiga mått. Byggd av tuktad gråsten, 0.5-1.5 m l och 0.5-0.7m h. Väggarna är ca 1 m tj.5 m Ö om, i strandkant, är: Hjulgrav, rektangulär, 7x2.5 m(NNÖ-SSV) och 2 m dj. Sten- och väggtjocklek som ovanståendehjulgrav.Enligt karta sammanställd av P. Supponen går stånggången tillStollgruvan (RAÄ-nr 301), och den sistnämnda hjulgraven förbindsmed en linje till gruvstollen via hyttan.NV om hyttruinen, vid den nuvarande vägen är, enligt P. Supponenskarta:2) Plats för kolhus. Inga byggnadsrester är kvar. Kol- och sotiakttas i vägrenarna. Kolhuset skall ha varit drygt 100 m l.Hyttan priviligierades samma år som smedjan, d v s1859. Den nedblåstes definitivt 1905. Malm togs frånStollgruvan, Barkgruvan, Holmgruvan m fl i Högbomsfältet. Islutet av 1800-talet transporterades malmen på den smalspårigajärnvägen. Vagnarna drogs av hästar och oxar. Denna järnväg varsammankopplad med Svartälvsbanan vid stationen (RAÄ-nr 376).Efter det att hytt-, bruks- och gruvrörelsen nedlagts 1906anlades i strömmen ett kraftverk (RAÄ-nr 378) som efter några årersattes av ett större, det nuvarande.Slutligen bör också nämnas att en hytta i Älvestorp var i driftåren 1609-1633. Var denna låg är obekant.

Terräng: Strandsluttning på N sidan av Svartälven. Skogsmark (lövskog).

Antikvarisk kommentar: Har uppdelats på två undernummer vid kvalitetssäkring införkonvertering till FMIS. 2005-03-09/MDZ

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS