Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Stockholm 943
Geografisk plats: Stockholm socken, Uppland
Under maj och juni 2015 utförde Sjöhistoriska museet en arkeologisk förundersökning i avgränsande syfte vid området mellan södra Skepps- och Kastellholmarna, RAÄ Stockholm 206:1. Anledningen var att Stockholms läns landsting planerar för en ny tunnelbanesträckning mellan Kungsträdgården och Nacka. Längs sträckningen planerades geotekniska borrningar göras av Sweco AB på uppdrag av Stockholms läns landsting. Tunnelbanesträckningen ligger delvis inom fornlämning RAÄ Stockholm 103:1 samt RAÄ Stockholm 206:1. Länsstyrelsen fattade 2015-05-27 beslut om en arkeologisk förundersökning enligt 2 kap 11 § Kulturmiljölagen (1988:950). Den arkeologiska förundersökningen omfattade ett ca 35 000 m² stort område.
Fartygslämningen är ca 28 m l och 8 m br. Skeppet är byggt på kravell i ek och har troligen varit ett örlogsskepp. Lämningen ligger nedsjunken i kulturlagret och uppskattningsvis finns det ca 2-3 m kvar av skrovet dolt. Det förliga partiet finns inte bevarat ovan sedimenten vilket gör att den ursprungliga längden uppskattas till mellan 35-40 m. Spanten mäter ca 30×27 cm. Bordläggningsplankorna varierar men i snitt är de ca 35×7 cm. Spanten är ca 27×22 cm. Kattspåren var synliga på flera ställen. Dessa är ca 32×30 cm och har en snedlask i överkant som är ca 48 cm samt att det mitt i virket sitter en kraftig järnbult. Dess längd uppgår till ca 237 cm. Kattspåren (tvärsgående förstärkningstimmer) är placerade mitt för ett spant med identisk lask. Den snedlasken är ca 28 cm. Innergarneringsplankorna är ca 35×7 cm. I vraket påträffades ett par kraftiga knän (förstärkningstimmer). Dimensionerna är i princip identiska med Vasas. I skeppet kunde flera detaljer observeras som starkt påminner om Vasas konstruktion. Bland annat de nyss beskrivna kattspåren. Fartygslämningen försvinner succesivt efter ca 25 m i riktning mot V3 och är borta vid ca 28 m. Möjligen fortsätter lämningen ned i sedimenten eller så har skeppet brutits upp vid ett senare tillfälle. Lämningen finns på Hauswolfs karta. I lämningen påträffades en trefotsgryta i rödgods som är ca 28 cm i diameter. Trefotsgrytan bärgades och dokumenterades. Ett antal tegelstenar påträffades även i lämningen. Dessa har spår av murbruk och kommer med största sannolikhet från den murade byssan (spisen/ugnen) ombord. Tegelstenarna är ca 18×8,2×3,2 cm. De är mycket slarvigt formade och brända med grovkornig magring. De påminner mycket om tegelstenarna som påträffades på fartygslämningen V5 vid Grand hotell.
Två träprover daterades genom dendrokronologi. Det ena hade huggits efter 1518, det andra daterades till efter 1580. Proveniensen är troligen Lübeck.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.