Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Stockholm 698
Alternativnamn: JÄRPEN, LUX
Geografisk plats: Stockholm socken, Södermanland
Händelseförlopp: Fartyget sjönk 1982 (vissa källor säger 1960-talet) liggandes vid kaj och ägdes vid tillfället av två finländare. Vid det aktuella tillfället rådde dåligt väder på natten och hon sjönk. Vid olyckstillfället pågick reparation på fartyget då man höll på att byta några bord på antingen styrbords eller babords låring.
Historik: Fartyget sjönk redan 1966 vid reparationsarbeten, bärgades och förtöjdes där fartyget Belux ligger idag.
Smeknamn Bordellen. Fungerade som ett illegalt vattenhål för spel och prostitution, därav namnet.
Pråmen Lux byggdes på varv i Linköpin 1919 som den femte pråmen i AGE-serien. Hon var byggd i furu på järnspant och hade reling och mast. Lux beställdes av Pransport AB Sundin i december 1918, levererades 1919 med namnet Lux. Fick registreringsnumret 6482 och signalbokstäverna KDCL, vilket i ett senare skede ändrades till SDBV.
Hos Sundins bogserades hon av bogserbåten Nils. När Sundins konkursade 1922 blev Anders Larsson, Östorp ägare. Senare ägare var disponent Sven G. A. M Hanstörm. Pråmen bogserades då av bland annat skepparen Elof Ahlström med ångaren Gustaf af Ugglas. Frakterna bestod till stor del av asptimmer till Jönköpings Tändsticksfabrik.
1939 eller 1940 blev Georg Johanssons rederi i Hjuölsbro ägare till Lux och med bogseraren Bore drog man pråmen under hela 1940-talet.
I februari 1948 såldes Lux till Axel Pilkvist, Ringsbo, Kållandsö, för 7500 kronor. Lux byggdes om till motorfartyg och sattes i trafik 1949 med namnet Järpen.
1969 var Artur Wasting , Stockholm, redare för Järpen som gick med sandlaster på Mälaren.
Järpen byggdes senare om till husbåt och låg på Söder Mälarstrand. Bygget blev dock för högt vilket gjorde att hon kantrade och sjönk.
Status: Vraket är skrovhelt och står utan slagsida på botten. Överbyggnaderna finns kvar tillsammans med en hel del av inredningen. Även bemålning och möblemang finns kvar på flera ställen (status 1992).
Övrigt: En träpråm som på 60-talet fungerade som ett illegalt vattenhål för spel och prostitution, därav namnet. Vid en uppsnyggning av pråmen bytte ägarna några delar av bordläggningen mot masonit. Där slogs sista spiken i kistan och vraket sjönk och lämnades på Riddarfjärdens botten. Välbevarad med lastrum, prylar och målade dekorationer.
Utanför vraket ligger ett par bilvrak och ett par motorcyklar.
Dykplatsbeskrivning:
Vraket ligger ganska nära land, ca 15 m snett åt höger under det flytande fartyget Belux (kajplats 22 eller 23). Vraket är relativt intakt och har ett väldigt högt skrov. Hela vraket förutom de översta delarna är intakta och det finns mycket att titta på.
Tradition: Enligt muntlig tradition i sportdykarkretsar skall vraket fungerat som bordell. Därav öknamnet "Bordellen". Enligt vissa varianter på denna tradition skall vraket ha sänkts av grannarna då de tröttnat på den verksamhet som försegick där.
Orientering: Riddarfjärden, nedanför kajen, Söder Mälarstrand
Antikvarisk kommentar: Okänd uppgiftslämnare samt okänt datum
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.