Publicerad av: Länsstyrelsen Skåne
RAÄ nummer: 839:012
Alternativnamn: RINTO, SANDÖN
Fartygslämning. Vraket efter lastmotorfartyget Sandön ligger upp och ned och är kraftigt eldhärjat (status 1990). En brand utbröt i maskinrummet 1975-01-04 ca 7 distans öster om Kullagrundet. Sedan besättningen förgäves försökt släcka elden övergavs fartyget . Kort därpå kantrade hon och efter ytterligare 30 min sjönk fartyget ca 4 sjömil sydost om Kåseberga. Besättningen räddades.
Tradition: Historik: Byggt 1959 som motorfartyg av Gravdals Skipsbyggeri, Sunde. Byggdes med namnet RINTO för Skibs A/S Rinto (E.H. Kongshavn) Haugesund, Norge. Maskineri: 4-takts 8-cyl Klöckner-Humboldt-Deutz-diesel på 1000 hk. Inköpt till Sverige i februari 1965 av Folke Patriksson, Göte Axelsson och Sven Karlsson. Omdöpt till SANDÖN. Patrik Pettersson huvudredare. Kolliderade utanför Terschelling och råkade i brand 1967-08-24. Besättningen räddades och svårt skadat bogserades fartyget till Harlingen. Iståndsättas och återgick i trafik. 1970, förlängdes fartyget ca 6 m och gjordes helt shelterdäckat. Arbetet utfördes vid Falkenbergs Varv. Förlisningsförlopp: Strax efter midnatt kände befälhavaren att det luktade brandrök och kort därefter gick brandlarmet. Det brann emellertid för kraftigt i maskinrummet för att branden skulle kunna släckas, varför besättningen gick i livflotten. Man sände nödsignaler per radio och skickade upp ett antal nödraketer. Ett ryskt örlogsfartyg och en SJ-färja kom till det brinnande fartygets undsättande. Besättningen räddades över till tullkryssaren TV 256. På eftermiddagen kom bogserbåten "Sjollen" ut till Sandön men försöken att släcka branden eller bogsera fartyget misslyckades. Vid 13-tiden kantrade Sandön och lade sig med botten uppåt och trekvart senare gick hon till botten. Sjönk ca 9 sjömil sydost om Ystad.
Orientering: Bornholmsgattet, ca 3,5 grader SSV om Kåsehuvud
Antikvarisk kommentar: Fartyget förliste efter år 1850.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.