Publicerad av: RIKSANTIKVARIEÄMBETET
RAÄ nummer: FÖR 7366
Alternativnamn: BROR OSCAR 1908-1916, NORE 1857-1908, TRANSIT NO 3 1856-1857
Fartygslämning: Lastångfartyg
Historik:
1856/57 ångfartyg TRANSIT No 3, byggd vid Motala verkstad för Ångfartygsbolaget Union.
1857 omdöpt till NORE, tillhör Rederi Södra Sverige.
Ångaren Nore trafikerade den yttre kustvägen mellan Göteborg-Stockholm via Helsingborg.
1871-1873 befällhavare G. F. W. Bratt
1872 hade Nore och Transit No 2 allvarligt äventyr utanför blekingekusten där fartygen under hårt väder hotades att kastas upp på land, men genom några lotsars snabba ingripande räddades från en säker undergång.
1873-1874 ångaren tillhörde Rederi Union i Stockholm.
1873-1875 befälhavare J G Söderbergh.
1876-1878 befälhavare A F Paulsson.
1878- J G Söderbergh.
1878 gjorde hon en lusttur från Helsingborg till Höganäs
1881-07-01 blev Nore påseglad i Köpenhamn av ångaren Falken av Halmstad, varvid dess akterspegel intrycktes och en del andra skador uppstod.
1883 Rederi Union i Stockholm uppgick i Ångf. AB Transit.
1886 övertogs Nore tillsammans med de övriga transitångarna av Ångf. bolaget Södra Sverige.
1908 såldes Nore till Ångf. Uman i Stockholm. Omdöpt till BROR OSCAR.
1916-08-02 prejades ångaren på resa Gävle-Raumo vid Finngrundet av en tysk ubåt och sprängdes med sprängbomber.
S/S Bror Oskar var krigsförsäkrad för 100.000 kr.
Händelseförlopp:
1916-07-31 lämnade BROR OSKAR Gävle hamn med destination Raumo. Pga den hårda vinden återvände man till Bönan vid inloppet till Gävle där man ankrade upp. På tisdagkvällen hade vinden mojnat och resan gick mot Finland. Man passerade Västra Banken och Finngrundet. Kl 02:30 på natten till onsdagen då fartyget låg ca 23 min öster om Finngrundtes fyrskepp blev man på ångaren varse en ubåt (troligen UB36, UB20 eller UB47), som styrde upp mot fartyget och avlossade ett prejskott samtidigt som man anropade ångaren.
Kapten Gunnar Hedman svarade på anropet med ljussignalerna ombord på ångaren. Kapten blev beordrad över till ubåten med fartygets manifest, märkrulla och lastlistor. Hedman gick med sina papper ombord på ubåten. Sedan ubåtschefen gått igenom lasthandlingarna beslöt han att fartyget skulle sänkas. Enligt honom var hälften av lasten kontraband och då man inte kunde föra fartyget som prisfartyg till tysk hamn, återstod inte annat än att sänka henne. Kaptenen försökte rädda fartyget, han erbjöd tyskarna att slänga hela lasten överbord. Han fick dock återvända med oförrättat ärende. Tillbaka till BROR OSKAR följde en tysk officer och två man som övertog befälet över henne. Hedman och hans besättning fick ta med sig det nödvändigaste av sina tillhörigheter innan de gick i båtarna. (fartygets matsilver, linneförråd m m)
Ubåtens manskap placerade två sprängbomber i maskinrummet, en på varje sida. Kl 06:55 exploderade sprängbomberna. Tyskarna tyckte dock att Bror Oscar sjönk alldeles för långsamt så man påskyndade detta genom två skott i vattenlinjen i aktre delen av fartyget. Kl 07:07 sjönk BROR OSKAR.
Efter detta tog ubåten fartygets besättning på släp in till Finngrundets fyrskepp dit man anlände vid 9-tiden på förmiddagen. På grund av storm blev besättningen kvar på fyrskeppet i 3 dagar innan dess motorbåt tog ombord fartygsbefälhavarna samt fyrmästaren och maskinisten på fyrskeppet och 5 man ur besättningarna och begav sig mot Gävle, dit man anlände vid 23-tiden efter 10 timmars färd i hårt väder. Jagaren Hugin var senare ute och hämtade de övriga besättningsmedlemmarna
Orientering: Ca 5 dist SO t S från Finngrundets fyrskepp. Mycket osäker position.
Antikvarisk kommentar: Mycket osäker position. Sjöfartsverket hittade i september 2011 fyra vrak i det område där Bror Oscar troligtvis förliste. Tre av dessa öveerensstämmer mycket bra i jämnförelse med Bror Oscars längd- och breddmått. Se objekt 53:3, 53:5 och 53:6. Det förefaller troligt att ett av dessa vrak är Bror Oscar. Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.