Publicerad av: Länsstyrelsen Västra Götaland
RAÄ nummer: Askum 820
Alternativnamn: 1922 ERIK LARSEN, 1923 HANS FISCHER, 1924 NERVION, 1934 PEGGY THORDÉN, 1945 INNAMO, KROSSAREN I
Geografisk plats: Askum socken, Bohuslän
Fartygslämning, konverterad stenkross KROSSAREN, förlist 1967-07-26.
Status: På plats finns fortfarande fartygets transportband, sorteringsverk och annan specialutrustning. Hytterna midskepps och i aktern är förhållandevis öppna. I utrymmet under bryggan finns ett välbevarat badkar (status 2000).
Händelseförlopp: På olyckskvällen låg ett tyskt fartyg förtöjt långsides Krossaren och lastade sten. Plötsligt började Krossaren lägga sig på sidan och ta in vatten. Manskapet på det tyska lastfartyget lossade förtöjningarna och backade undan, för att inte dras ned i djupet. Besättningen på Krossaren räddade sig till land. Någon bestämd orsak till haveriet kunde aldrig fastställas, men det är troligt att skrovet skakat sönder av vibrationerna från krossarna och sorteringsverket ombord.
Bärgningar: Dagen efter förlisningen anlände Röda Bolagets bärgningsdykare. P.g.a. stenlasten övergavs planerna på att bärga fartyget, men en del utrustning, däribland Krossarens propeller, bärgades.
Historik: Krossaren I byggdes som ett lastångfartyg. Hon levererades 1922 till F W Fischer i Rostock. 1924 såldes hon till det norska rederiet Dampskib A/S Garonne, i vars ägo hon gick under namnet Nervion. 1934 köptes hon av Rederi AB Peggy Thorén.
Vid krigsslutet 1945 kom hon att överlämnas som krigsskadestånd till dåvarande Sovjetunionen. De sovjetiska myndigheterna godkände emellertid inte fartyget som betalning, varför hon efter en tid i Leningrad återbördades till Helsingfors. Senare samma år övertogs hon av Finska Ångfartygs AB. 1964 inköptes hon av AB Skånska Cementgjuteriet i Malmö och konverterades till stenkross. Hennes första uppgift blev att krossa 200.000 kbm sprängsten vid spritcentralens utbyggnad i Årstadal. 1966,våren, när Krossaren I kom till Göteborg hörde hon hemma i Nynäshamn, såldes hon till Granitkompaniet i Göteborg AB. 1967, maj, placerade henne vid Tullboden innanför Bohus-Malmön. Skrotstenen som skulle krossas kördes ombord med hjälp av lastbilar och tömdes direkt i fartygets sorteringsverk. Kapaciteten låg på 3000 ton sten/dag. Största delen av produktionen gick till Tyskland, där stenen bl. a. lär ha använts som strandskoning. 1967-07-26 Krossaren plötsligt lade sig på sidan och sjönk. Korssaren I ligger ännu idag kvar på botten vid utskeppningskajen vid Tullboden. Som ersättare för den flytande stenkrossen byggde man upp en stationär kross vid Draget på Malmön.
Terräng: Lera
Orientering: Kattegatt, Tullboden, Torviks färjeläge, Bohus Malmön. Vraket är utmärkt i sjökortet.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.