Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: 616:040
Alternativnamn: MUNIN
Historik: Byggd i Helsingör, Danmark.
1923 beställd av Sveabolaget.
1924 levererad.
1926-02-09 grundstött under svåra isförhållanden.
Händelseförlopp: Fartyget var på väg från Antwerpen via Malmö, Limhamn och senast Norrköping, till Stockholm med en styckegodslast. Den last som var kvar i Munin, efter att tidigare ha lossat på svenska orter och som skulle vidare till Stockholm, bestod bl a av 600 ton vinfat och annat gods. Under hela färden upp i Östersjön hade det blåst 10 m/s från NO vilket inte vållade det smidiga ångfartyget några särskilda svårigheter. Under natten mellan den 7 och 8 februari fastnade fartyget i isen i närheten av Almagrundets fyrskepp. Man satt sedan, med några få avbrott, fast i sen och drev åt SV med isen tills man fördes upp på grunden Borgbredan, som ligger 2¿ n.m SV från Huvudskär. Maskin och akterrum blev inom några timmar vattenfyllda.
Ångaren Ornö (SMA 616:041) befinner sig någon distansminut från Utö-landet och har precis kommit loss från isen. På sin väg ut i sjön observerar man Munins svåra läge. Den till nära halv storm ökande vinden gjorde det riskabelt för Ornö att bege sig in i skären där Munin befann sig. Hela tisdagen den 9:e februari går Ornö i en halvcirkelform, fram och tillbaka, på ungefär en halv distans avstånd från Munin i avvaktan att stormen skall avta. I snöyran missbedömer besättningen avståndet till Munin och kvart i sju på kvällen strandar Ornö bara 200 meter från Munin. Storm och sjö kastar upp fartyget på en bränning. På fem minuter vattenfylls hela maskinrummet och besättningen tvingas övernatta i eldarnas hytter eftersom ventiler slagits ut och hytterna vattenfyllts av den övervräkande sjön.
Ombord på Munin vet man inte att Ornö förolyckats på ett värre sätt än man själva förrän dagen gryr. När man på morgonen upptäcker att Ornö ligger strandad 200 ifrån dem börjar man förberedelserna att rädda besättningen. Under morgonen avtar vinden och sjön minskar så pass att man med hjälp av livbåtarna kan rädda Ornös besättning över på Munin som stod på läsidan av grundområdet och hade klarat stormen bättre.
På onsdagen den 10 februari meddelas det statsisbrytaren om vad som inträffat och hon anlände till de båda haveristerna senare under dagen. Besättningen tog sig över till isbrytaren med livbåtarna men i den kraftiga dyningen vågar ingen vända tillbaka för att hämta personliga tillhörigheter.
Bärgningar: Arbetarna vid Långvikens fältspatgruva på Ornö kallades ut för att på rederiets uppdrag bärga den dyrbara lasten. Fartyget gick dock inte att bärga utan skrotades senare på platsen.
Status: Fartyget är nedbrutet och delar av ångpannan är synlig (status 1992). Skrotbärgning har skett och resterna ligger på ca 10 meters djup.
Orientering: Norra Östersjön, Stockholms skärgård, Borgsbredan, SO Huvudskär
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.