Publicerad av: Länsstyrelsen Skåne
RAÄ nummer: 839:011
Alternativnamn: HERRÄNG, SUND
Fartygslämning, uppgift om. Geofysisk observation. Uppges vara bogserångfartyget Herräng som förliste efter en kollision 1949-11-09.
Tradition: Historik: Fartyget byggdes av järn på klink i Sund i Västernorrland vid Sund mekaniska verkstad. Möjligen kan fartyget ha byggts redan 1904 som pråm för att användas vid byggandet av massafabriken i Söråker. Förste befälhavare ombord på Sund var skeppare Nils Collberg i Sund. År 1920 såldes fartyget till Sunds rederi AB för 250 000 kr. Fartyget bytte åter ägare 1928 då hon såldes för 67 000 kr till Herrängs gruf AB och namnet ändrades till Herräng. Befälhavare och skeppare var Knut David Söderblom i Hensvik. Förlisningsförlopp: Herräng var på resa Degerhamn-Limhamn och hade nått vattnen utanför Sandhammaren den 9 november 1949. Klockan var omkring 22:00 då styrman Sjölund fick syn på en röd lanterna närma sig Herräng i stark fart. Han kastade sig mot maskintelegrafen för att slå back men strax därefter kolliderade fartygen. Herräng sjönk snabbt och de fem personer som befann sig under däck följde med fartyget till botten. Kapten Söderblom som befann sig i sin hytt, sögs ut ur hytten av det inströmmande vattnet. Fyra ur besättningen lyckades ta sig ut och höll sig vid ytan, fastklamrade på kringflytande vrakgods. Efter en halvtimme hade man från det rammande fartyget lyckats få ut en båt för att bärga de omkringflytande besättningsmännen. Det kolliderande fartyget visade sig vara danska fartyget Jutlandia på resa Köpenhamn - Gdynia. De fyra överlevande besättningsmännen följde med Jutlandia till Gdynia.
Terräng: Sand
Orientering: Sandhammaren
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.