Fartygs-/båtlämning (L2022:10410)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Nordic Maritime Group AB

Alternativnamn: KUNGSGÅRDEN

Geografisk plats: Nora socken, Ångermanland

Fartygslämning med bordläggning av trä på järnspant, ca 19x5 meter, på 16 meters djup. Träskrovet är förhydat med en metallplåt. Vraket är mycket välbevarat förutom ett stort hål i skrovet långt fram på babordssidan där man kan se ner i kajutan. Vid en första översimning noterades att vraket hade en påtaglig slagsida åt styrbord och delar av en ångmaskinen var synlig i några luckor i akterdäcket och i ett skott mellan maskinrum och kajuta syntes en del av den roströda ångpannan. Andra detaljer som noterades under det första dyket var ett välbevarat ankarspel med tillhörande stockankare på fördäck och att man kunde se rakt ned i kajutan genom ett stort hål i babordssidan. Runt omkring vraket ligger en del vrakspillror, bland annat delar av skorstenen ligger någon meter utanför vraket på styrbordssidan.

Tradition: Måndagen den 25 september 1867 var ångslupen på väg hem mot Kungsgården efter ett besök i Härnösand. Förutom kaptenen C. G. Pettersson fanns i besättningen styrmannen Erik Lundqvist, eldaren Johan Nordin och skeppsgossen Nils Wiksten ombord. Som passagerare medföljde även tre icke namngivna fruntimmer. Man medförde som last ett parti mjöl, diverse möbler och lite specerier. Vid halv sju på eftermiddagen hade ångslupen passerat Vargön, den norra av Hornöholmarna, då man fick syn på en ångare. Det visade sig vara CASTOR som hade parallell kurs med KUNGSGÅRDEN och var på resa från Sandviken till Härnösand. Avståndet till denne uppskattades från KUNGSGÅRDEN till cirka 500–700 meter. Det hade började skymma, men det var ännu inte mörkt så inget av fartygen förde några lanternor. Alla i KUNGSGÅRDENS besättning befann sig uppe på däck och dom kunde inte observera någon person ombord på CASTOR förutom rorgängaren på sin plats. I tron om att fartygen skulle mötas styrbord mot styrbord gick kapten Pettersson ner i försalongen. Han hade uppehållit sig där i 3–4 minuter då kollisionen skedde och CASTORs stäv trängde långt in i KUNGSGÅRDENs skrov strax akter om midskepps. Efter att kvinnorna och besättningen lyckades med hjälp ta sig upp på CASTORs fördäck försökte Pettersson ta sig ner i sin hytt för att rädda fartygets handlingar. Men han fick vända i trappan då han kände att ångslupen började resa sig och sjönk med aktern först. Han räddade sig i ångarens roddbåt som av eldaren och däckspojken lossats och hölls intill sidan. Inom loppet av två minuter efter sammanstötningen var KUNGSGÅRDEN borta (sjöförklaringarna kan läsas i sin helhet i Bilaga 3 i rapporten). På Youtube finns film på vraket: https://www.youtube.com/watch?v=P0vSr2XAY_0 En 3D-modell på KUNGSGÅRDEN finns att beskåda på: https://sketchfab.com/3d-models/angslupen-kungsgarden-25-september-1876-0207bf2981654f89a85f804ccd84cd0f

Orientering: Vraket ligger med fören mot norr.

Antikvarisk kommentar: Vraket lokaliserades med side scan sonar i juni 2021 och dykbesiktades under Marinarkeologiska sällskapets dykningar i augusti 2021. Vraket har identifierats som ångslupen KUNGSGÅRDEN som seglades på av ångbåten CASTOR den 25 september 1876 vilket ledde till att fartyget sjönk på några minuter. Ingen omkom vid olyckan utan alla ombordvarande räddades över till CASTOR.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS