Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Stockholm 676
Alternativnamn: FALKEN, GULDKROKEN, SÖDRA VETTERN, OSBORNE
Geografisk plats: Stockholm socken, Uppland
Status: Vraket står rakt upp på botten, med fören snett in mot land. Skorstenen börjar på ca 6 m. Det finns två öppningar samt ventiler utan glas.
Bojen sitter i fören på 10 m djup. Ligger inom Stockholms Hamnområde.
Övrigt: Kaptenen på resan 1896, då fartyget sjönk för första gången, stämdes av rederiet och dömdes till fyra månaders fängelse för grov vårdslöshet. Han skulle dessutom betala rättegångskostnaderna med 500 kr och skadestånd till rederiet på 26500. Kaptenen, som inte ens tjänade 2000 om året, överklagade, frikändes på alla punkter och kunde sedan fortsätta som befäl på fartyg av lägre klass.
Falken ligger ca 100 meter från dubbelpråmarna och ca 50 meter från land. Det finns/har funnits en lina ned till vraket. Linan fästpunkt är/var vid land.
Dykdjup: 10 - 14 meter
Position: Fredhäll, Stockholm
En gammal skärgårdsfärja som står rakt upp på botten. Båten står med fören snett in mot land och är ganska intakt med hela skorstenar. Går att simma in i, med två ingångar/utgångar. Ett mycket trevligt dyk på vintern, då sikten är bra. Den närmaste men besvärliga vägen går från Atterbomsvägen. Klättra över muren och följ stigen nedför berget till bryggan. Därifrån ser du bojen ca 50 meter ut. Bojen sitter i fören på 10 meters djup. Ligger inom Stockholms hamnområde.
Händelseförlopp: Orsaken till att hon sjönk var troligen att hennes landströmsdrivna länspumpar inte klarade av att hålla det dåligt underhållna fartyget läns.
Historik: Falken, eller Guldkroken som hon först hette, beställdes av Ångfartygsaktiebolaget Södra Vettern, och bolagets ordförande, löjtnanten Jon August Gyllensvaan förklarade att han ville ha en bra bondbåt, med lastrum i stället för aktersalong, och med så långa mellandäck och överbyggnad att man fick ett rymligt mellandäck för gods. Verkstadschefen invände att en sådan utformning skulle göra fartyget riskabelt att manövrera vid hårt väder, men vann inget gehör för sina varningar. Det färdiga fartyget hade ångvinsch och kunde lasta 34 ton. Ombord fanns också hytter för passagerare och restauration. Försäljningspriset var 40 000 kr och hon var som förutspått ovanligt rank. Hon trafikerade traden Jönköping - Hjo - Karlsborg. Befälhavare blev sjökapten Anders Edvin Hellberg. Det första seglationsåret blev besvärligt, eftersom ångmaskinen krånglade och fick bytas ut. Fem år efter att fartyget sjösattes, 1896, förliste hon i Vättern. Haveriet skedde utanför godset Häldeholms brygga, när hon efter att ha tagit ombord ett parti virke på akterdäck, backade ut i hård NV vind. För lite last fanns under däck och hon kantrade under vändning. Manskapet räddades men Guldkroken gick snabbt till botten på 11 meters djup och blev liggande där i 3,5 månader. Det sjunkna fartyget auktionerades ut och köptes åter av bolaget och löjtnant Gyllensvaan för 6000 kr. Fartyget bärgades för 6750 kr och bogserades in till Jönköping, där hon och genomgick en renovering. Skrovets höga överbyggnader ansågs ha varit en bidragande orsak till olyckan, och vid reparationen sänktes därför dessa. Mellandäcket sänktes 15 cm och en del av det forna lastrummet gjordes om till en aktersalong med smaklig inredning. På ena sidan av denna fanns en damhytt och på den andra var kaptenens hytt. På akterdäcket fanns en konversationshytt med plats för 10 personer. Matsalen gjordes större och köket flyttades upp på fördäck. Ombyggnationen hos Jönköpings MV kostade 16500 kr. Hon registrerades på Ångfartygs AB Nya Södra Vettern under namnet Södra Vettern och sattes in på linjen Jönköping - Gränna - Visingsö. 1912 reparerades pannan och 1925 genomgick hon en mindre modernisering. 1932 köptes hon av Gustav Bartley, Skandinaviska Fartygsagenturen i Göteborg, som gav henne namnet Osborne. 1932-36 gick hon som extrabåt i Göteborgs skärgård för olika. 1935 försågs hon med ett övre däck och året därpå inköptes hon av det nybildade Trafik AB Öckerö Skärgård på Hälsö, som gav henne namnet Falken. Hon sattes nu in i trafiken på Göteborgs norra skärgård. 1938 byggdes hon om helt och motoriserades. Hon mätte sedan 154 Brt och hade en dieselmotor på 200 hk. Falken fick ofta gå i trafik året om. Det är ovisst om hon gick i trafik under 2:a världskriget. 1964 såldes hon till K. Gunnar Ljung i Stockholm, och fartyget blev lustfartyg. Hon skall samma år ha företagit en skandalresa genom Göta kanal men kom efter div. fram till Norrmälarstrand i Stockholm. Den nye ägaren hade köpt upp sig på en mindre samling äldre båtar. Enligt en artikel i SvD 1965 skulle Falken, Sunnan och Ejdern tillsammans göra någon form av uppvisningsturné. Av detta blev dock inget, och Falken fick ligga upplagd. 1967 såldes hon till AB Båten. Den nya ägaren var en företagare i Stockholm, och Falken kom där att fungera som nattklubben Club Pinch'em. Hennes första plats var vid Södermälarstrand, men p.g.a. hög ljudnivå fick hon flytta, troligen till Alvik. Även här var hon emellertid ovälkommen och hon flyttades då till Fredhäll, där hon sjönk.
Orientering: NV Lilla Essingen, 100 m från Fredhäll., Mälaren
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.