Fartygs-/båtlämning (L2021:1227)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: länsstyrelsen

Geografisk plats: Eskilsäter socken, Värmland

Arkivuppgift om fartygsförlisning. Segelfartyget Spekulation, 1864-10-21.

"SEGELFARTYGET SPEKULATION FÖRLISNING VID HÖKÖN I NOV. 1864
Härmed får jag vördsamt anmäla följande olyckshändelse som inträffat med det av mig förda fartyget "Spekulation" tillhörande till 5/8 patron Holmqvist, 2/8 Axel Andersson Lidköping samt mig själv till övriga 1/8. Efter att under marknaden i Lidköping hava med destination Kristinehamn och herr C .M. Södergren emottagare, enl. fraktsedel ilastat i mitt förande fartyg div. spannmål, vilken last före avresan från Lidköping assurerades, avseglade jag åtföljd av min besättningsman Lars Grundström från lastageplatsen lördagen den 15 okt. omkring kl. 8 fm. med små men god vind, vilken dock ej fortfor längre än till jag hunnit ut i Kinneviken då vinden sprang på NV. så att jag måstekryssa mig fram och ankom vid pass kl. 3 em. samma dag till Eken där jag ankrade och kvarlåg över natten. Påföljande dag var vädret gott och vinden gynnsam utgick jag tillika med flera fartyg till sjöss för att fortsätta resan. Komna ett stycke ut blev vinden måttlig och knapp så att jag åter fick kryssa till fram efter middagen. Jag kunde därför den dagen inte nå annan hamn än Hökön, dit jag fram på em. ankom, ankrade och låg där de följande dagarna till torsdagen den 20. Varje dag rådde storm och motvind så att jag måste ligga kvar. Sistnämnda dag vid 10-tiden på fm. blev det visserligen vind men som det led för långt på dagen vågade jag inte lätta ankar. Natten till fredagen den 21, då jag hade båda ankarna ute samt liksom de föregående nätterna höll vakt ombord, rasade en svår storm som vid pass kl. två övergick tillorkanlika byar varvid fartygets ena kätting sprang. Fartyget, ehuru jämt överspolat av sjön, låg likväl fast till omkring kl. 7 på morgonen då jämväl det andra ankarets kätting brast, varefter fartyget kom på drift. Vi kunde då ej göra något för dess räddning men hotades varje ögonblick att spolas överbord. För att rädda våra liv som svävade i den största fara och utan att kunna rädda något av våra tillhörigheter måste vi begiva oss i jullen vari vi, ehuru den starka sjögången var nära att sluka oss, dock lyckligen hunno i land vid Hökön vid vars strand fartyget strax därefter törnade och stod kvar. Som vi då emellertid inte kunde komma till fartyget eller göra något för dess bärgning, begåvo vi oss genomvåta, frusna och utmattade till ett boningshus på ön, där vi kvarblevo till efter middag. Då ovädret på em. något stillat lyckades vi komma ombord på båten som var förfyllt, och bärga våra kläder. Då mörkret inbröt och folk ej fanns att få till hjälp, måste vi åter begiva oss i land där vi kvarstannade över natten. Under gårdagen avreste jag till Åmål för att vederbörligen anmäla olyckshändelsen, sedan jag tillhållit mim kamrat att under min frånvaro hava tillsyn å fartyget och om möjligt söka bärga något samt för sådant ändamål mot lega söka den hjälp som kunde erhållas. Sedan jag och min besättning sålunda gjort allt vad som i mänsklig förmåga varit möjligt att räddafartyg och last, samt att olyckan ej uppkommit genom vår förvållande får jag vördsamt bestrida all betalningsskyldighet för den skada och förlust ägare av fartyg och last lidit eller komma att få vidkännas samt yrkar full frakt för lasten i mån av den väg jag den framfört, jämte gottgörelse för alla kostnader och besvär vilka bli vit en följd av denna olyckshändelse vid vars timande tvenne andra fartyg vid samma tillfälle och plats gingo förlorade. För övrigt förbehåller jag mig rätt till öppen talan i händelseav behov i allt vad denna sak angår.
Åmål den 23 okt. 1864. Lars P. Andersson."

Orientering: Hököns strand vid ankarplatsen.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS