Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Västervik 179
Alternativnamn: PROSPER
Geografisk plats: Västervik socken, Småland
Bärgning: 1989 mättes vraket upp av Per Helsing mfl, från Karlstads sportdykarklubb. En planka och ett lerkrus har bärgats av sportdykare.
Status: Skrovlängd 30,5 m, bogspröt 5 m, bredd vid lastlucka 7,8 m. Följande mått är mätta från fören (vid roten av bogsprötet) och akterut. Alla mått är tagna som yttermått av det inmätta. Mått i meter:
3,0 tvärbalk i höjd med relingen. 4,7-5,1 vinchtrumma. 5,5-6,5 nedgång (0,9 m bred). 7,3-8,5 lucka (1,75 m bred). 9,2-9,7 mastring (hålet är 0,53 m i innermått). 13,9-16,1 lastlucka (2,3 m bred). 18,5 ? mastring. 18,5 ? klossar på däcket (1,6 m emellan). 20,6-21,8 lucka (1,7 m bred). 23,6 upphöjning av aktre däck med 0,6 m. 25,5-27,5 nedgång (1,1 m bred). 28,8-29,2 hjärtstock till rodret (0,46 m diameter). 29,5 däcket slutar. 30,5 båten slutar(status 1989).
Vraket står på rätt köl på lerbotten. Hon är i mycket gott skick med såväl bogsprö, däck, lastluckor och relingar på sina ursprungliga platser. Även bråspel och i viss mån överbyggnader är bevarade. På babordssidan finns ett stort hål efter förlisningen och akterspegeln är delvis borta (status 1999).
Händelseförlopp: Fartyget var på väg från okänd ort i barlast till Utö, där man skulle ta ombord järnmalm. Den 25 November 1865 blåste västlig Kuling i Spårösundsområdet. Skonerten Prosper gick för fulla segel in mot Västervik utan lots ombord. Tullpersonalen skickade ut en båt med kustserganten Treutiger, kustvakten Thorngren och kustroddaren Jaen Nilsson ombord för att preja fartyget. Trots erfaren personal lyckades inte tullpersonalen ta sig ombord på Prosper på grund av de kraftiga vågorna. Man lyckades inte heller hålla jämn takt med den skenande skonerten varför man försökte ropa till besättningen att de skulle minska segel och fart. Snart dånade Prosper in i bergväggen utanför tullstationen och rev därmed upp ett hål i babordssidan. Eftersom seglen fortfarande var satta trycktes fartyget vidare av den kraftiga vinden, vilken ledde till att fartyget med aktern före törnade mot på en klippa vid västra udden i Spårösunds norra ände. Prosper fortsatte att driva genom hela sundet samtidigt som hon snabbt tog in vatten. Först utanför sundets norra öppning hann tullbåten ifatt den alltmer lutande Prosper för att rädda besättningen. När fem man ur besättningen klättrat ombord på tullbåten krängde Prosper till och sjönk. Därvid bildades en svallvåg som översköljde den överfulla tullbåten som kantrade. Både besättning och tullpersonal låg nu i vattnet och flöt på delar av riggen och annat vrakgods. De räddades sedermera av tillskyndande kustbor. Vid det laget upptäcktes att kustroddaren Jean Nilsson saknades. Han återfanns sedermera i vrakets rigg några meter ned under ytan. Nilsson blev olyckans enda dödsoffer
Fyndlista: En planka och ett lerkrus har bärgats av sportdykare.
Övrigt: Att dyka på platsen: Från Västervik; åk mot Horns udde. Sväng vänster mot "lindödjupsvägen" för att sedan svänga vänster igen mot Grönö, Fortsätt så långt det går, öppna grinden och fortsätt ytterligare en bit. Parkera vid den 2:a låsta grinden. Gå nedför backen, sedan vänster ned mot stranden. Följ stranden 200 meter. Dyk ned vid 5 knops skylten på andra sidan sundet, följ bergsidan ned till ca 17 meter.
Historik: se O-011
Terräng: dy- och lera
Orientering: Spårösund, Spårösund N inloppet
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.