Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Fogdö 528
Alternativnamn: ALFSOL
Geografisk plats: Fogdö socken, Södermanland
BÄRGAD
Bärgningar: Med hjälp av jakter från Köping, bogserbåt från Stockholm och ångfartyg från Strömsholms kanal kunde fartyget bärgas 1863-06-21 och därefter inbogseras till Västerås för reparation.
Händelseförlopp: Slupen hade vid avresan befunnits vara tät, och var enligt sjöförklaringen inte heller för tungt lastad. Om natten till den 19:e var det stiltje, och skepparen vilade medan rorsman förde fram fartyget.
Klockan fem om morgonen kontrollerade skepparen kursen och upptäckte att man styrde mot fel sida av Lidaholmen. Man bärjade genast jagaren och klyvaren och en av matroserna pejlade på eget initiativ pumpen. Det upptäcktes då att åtskillit med vatten fanns i pumpstocken, utan att skepparen känt av någon grundstötning. Pumpen sattes genast igång men man lyckades inte få fartyget läns.
Då vattnet fortsatte att stiga försökte man täta läckan utifrån med havre samt med en myrstack som man hämtade från land. Då detta inte lyckades, och det var uppenbart att fartyget höll på att sjunka, tog skepparen rodret och styrde mot land. P.g.a stiltjen låg dock slupen nästan orörlig och lydde knappast roder. Man tog då iland en tross och försökte spela in fartyget på grunt vatten med hjälp av bråspelet. Slupen sjönk dock allt hastigare, och för att rädda sig tvingades de ombordvarande lämna fartyget och gå i båten.
Omedelbart därefter kantrade slupen över åt styrbords sida, varvid trossen till land sprang. Endast en del av skrovsidan och masterna syntes över vattenytan, då fartyget vilade på botten på omkring 4 meters djup. Man bärgade vad man kunde av däckslasten. Skepparen begav sig sedan iland för att begära assistans, medan besättningsmännen försökte bärga de havresäckar som fallit ur fartyget då det kantrade.
Orientering: Norrfjärden, Mälaren, Brandholmen, NV Lidaholmen, NV Tosterön
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.