Händelseförlopp: Fartyget har sannolikt använts sista gången 1892 varefter det lagts upp vid Grytskärs SO sida. Status: På 1940-talet kunde man fortfa...
För beskrivning av lämningen se Inventeringsbok under Dokument och bilder.
Händelseförlopp: Stillt med klar luft men mörkt. Anledning till olyckan var den, att ångslupen törnade mot en mindre mindre bogserångare, hvilken ej h...
För beskrivning av lämningen se Inventeringsbok under Dokument och bilder.
Händelseförlopp: "-ONO storm. Anledning till händelsen var snötjocka och stark ström. Salvören, Lat.58,3'30"N, Long.19,21'45"O." "-Ångaren HORNSTEIN s...
Fartygslämning, ca 5,3 m l och 1,7 m br. Lämningen har ett uppstick på ca 0,75 m. Objektet påträffades 2016-11-18 vid sjömätning utförd av Sjöfartsver...
För beskrivning av lämningen se Inventeringsbok under Dokument och bilder.
Status: Status okänd. Historik: Gunnar Andersson, Georg Hägg & Broman på Adelsö inköpte fartyget från Stockholm. Händelseförlopp: 1923-1924 blåste Hel...
Arkivuppgift om fartygsförlisning. Slupen ENIGHETEN, 1866-11-11. Barlastad.
Inmätningar gjorda av Sjöfartsverkets fartyg: Nils Strömcrona och motorbåt 28. På Sjöfartsverkets graderingskala så är detta en tydlig fartygslämning.
Fartygslämning i form av fyrkantspråm
Status: Vraket är helt sönderslaget och liknas vid en plankhög (status 1963). Fyndlista: Kopparbultar har bärgats av sportdykare 1963.
Arkivuppgift om fartygsförlisning. Kompositångaren PRÖYEN, 1898-12-25. Händelseförlopp: Sjönk på grund av läcka. Besättningen på 6 man räddades
Fartygslämning, 60x20m (SSV-NNÖ). Bestående av ett ca 60x20m stort vrakområde. Det finns ett bråspel, järnknän, blyplåt samt träspant, bordläggning o...
Händelseförlopp: N vind. Frisk bris med hög och klar luft. Furöns NO sida, ungf. Lat.57,17'10"N, Long.16,38'8"O.
Bärgningar: ca 1963 Marinen (Belos) bärgade skeppsklockan Händelseförlopp: 1918-01-15 frölist ca en halv distnas norr Röko fyr pos 58,54,95/18,05,20 a...
Bärgningar: I tidningsartiklar efter förlisningen påstods att vraket ofördröjligen skulle upptagas. Senare uppgifter pekar emellertid på att inga åtgä...
Fartygslämning. 24x5m. Bestående av en järnlastad pråm. Fartyget Rengen låg 1965-09-29 i Oxelösunds hamn då hon rammades då av ms Stegsvig av Aabenra...
För beskrivning av lämningen se Inventeringsbok under Dokument och bilder.
Händelseförlopp: Strandade vid Segerstad på Ölands S.O. kust. Blev troligen vrak. Besättningen räddades. Övrigt: Aina var ett av de 45 fartyg som stra...
Fartygslämning. Uppgift om förlist skuta. Förlist 1970-09-25 efter läcka. Kapduvan från Stockholm.
Arkivuppgift om fartygsförlisning. Segeljakt N.N förlist 1794-12-03. Större delen av lasten och skeppsredskapen bärgades.
Status: Okänd Historik: Fartyget blev förbyggt i kravell 1886. Händelseförlopp: Den 6 juli 1926 meddelar Lotsstyrelsen till Sjöfartsverket att AMI sä...
Fartygslämning, ca 4,3 m l och 1,5 m br. Lämningen har ett uppstick på ca 0,8 m. Objektet påträffades 2017-05-14 vid sjömätning utförd av Sjöfartsverk...
Historik: Fartyget byggdes på spekulation. Under byggtiden blev fartyget sålt för 10500 kr till ett partrederi i Vänersborg vilka gav fartyget namnet ...
Fartygslämning, ca 17 m l och 6 m br. Lämningen har ett uppstick på ca 2 m. Objektet påträffades 2017-05-14 vid sjömätning utförd av Sjöfartsverket me...
För beskrivning av lämningen se Inventeringsbok under Dokument och bilder.
Fartygslämning?, ca 3 m l och 1 m br. Lämningen har ett uppstick på ca 1 m.
Historik: Bogserfartyget Bohus byggdes 1974 på Åsiverken i Åmål för Bohus Tug. Övrgick i mitten av 1980-talet till Röda Bolaget.Fick senare danska äga...
Fartygslämning, 1m , del av fartygslämning, del av en bordläggningsplanka.
Datering: Vrakets förparti låg under en del av vallmuren, som är uppförd på 1570-talet. Vraket var genomdrivet av en påle, som antas höra till byggnat...
Fartygslämning av trä. Praktiskt taget hela skrovkonstruktionen exponerad i plan. 15,35 m lång och 5, 35 m bred. Endast ca 5 cm uppstick ovan bottenyt...
Fartygslämning, ca 25 m l och 9 m br. Lämningen har ett uppstick på ca 2,5 m. Undersökning med ROV utförd 2015-10-16, kl 16:26. ROV-logg: Tomt lastutr...
Fartygslämning. Vraket består av en pråm. Status: Virket är i dåligt tillstånd, men vraket hänger ihop. Det har varit halvdäckat med en överbyggnad i ...
Händelseförlopp: 1959-06-18 förlist ca 20'SO om Skagsudde
Fartygslämning, 35x10m (Ö-V). Kravellbyggt tremastat segelfartyg, mycket sönderfallet. Vraket förefaller ligga djupt nedsjunket i leran. Babordssidan ...
Fartygslämning, 22x5m (Ö-V). Bestående av ett skrov som har en höjd över botten på 4 m.
Vrakplats?, enligt tidigare anteckningar. Inga iakttagelser som bekräftar de tidigare anteckningarna kunde göras vid inventeringstillfället 1985. Enli...
För beskrivning av lämningen se Inventeringsbok under Dokument och bilder.
Fartygslämning: Lastångfartyg Historik: 1856 Byggdes av ek och teak på kravell i Sunderland som BELVEDERE. Skrovet var av trä, beklätt med koppar un...
Händelseförlopp: VSV storm. Av besättningen på 13 man omkom två. Övrigt: Annan uppgift anger strandningsstället till Hermanö Huvud.
Arkivuppgift om fartygsförlisning. Skonaren ALLEGRA, 1896-10-03. Dimensioner och byggnadsår: 32.9x7.4x4.0m, ek/fur, 1868. Barlastad.
Fartygslämning, 32×9,7 m (NÖ–SV). Kravellbyggd katamaran "Experiment of Leith". Sänkt på platsen 1794.
Händelseförlopp: F.d trängfartyget Eldaren rengjordes på oljerester m.m. och användes av marinen som målfartyg. 1979 sjönk fartyget efter skjutövninga...
Arkivuppgift om fartygsförlisning. Skonertskeppet HARALD, 1899-10-11. Dimensioner och byggnadsår: 47.8x9.1x5.0 m, ek/fur, 1855. Last av stenkol 719 to...
Fartygslämning, SVOLDER, 1911-11-16 alt 1911-11-05. Dimensioner och byggnadsår: 86.9x12.3x7.3m, järn, 1887.
Bärgningar: Plank sparrar inventarier. Historik: Fartyget som var läck sattes på grund för att rädda last och manskap. Grundstött i frisk sydvästlig v...
Övrigt: Positionerna är ungefärliga. Status: Okänd
Fartygslämning, 5,8 m l och 2,6 m br. Lämningen har ett uppstick på ca 1 m.
Övrigt: Ska vara S:t Helen¿.
Status: Vraket är 18,0 meter långt, 5,0 meter brett och reser sig 0,5 meter över botten. Nedbränd till vattenytan men järnspanten sticker upp denna. M...
Status: Vraket är 30-50 meter långt, har två lastrum och är relativt sönderfallet (status 2001). Det finns uppgifter om ett flertal namn knutna till o...
Status: Sönderfallet. Händelseförlopp: ingen man överlevde Historik: den var en så kallad engelsk kutter
Arkivuppgift om fartygsförlisning. Skonaren ELSY, 1920-07-24. Barlastad.
Övrigt: pipstav
Fragmentariskt bevarad lämning, ca 7,5 m l, efter en förmodad segelbåt av trä.
Övrigt: Inombordare.
Bärgningar: Ankare upptaget.
Ett objekt som enligt sonarbilden ser ut som en rektangulär fartygslämning, trolig fyrkantspråm, ca 13x6 meter. Vattendjup: ca 10 meter.
Fartygslämning. Uppgift om lämning.
Fartygslämning, ca 25x5,5 m. Enstaka spantdelar sticker upp ur sandbotten, spantens grovlek är ca 0,1x0,1 m. Vrakets största synliga längd var 1968 c...
Vrak, uppgift om. Vrakdelar påträffade vid nätfiske.
För beskrivning av lämningen se Inventeringsbok under Dokument och bilder.
Händelseförlopp: Fartyget grundstötte på Salvorev, kom flott. Men eftersom fartyget läckte svårt sattes det på grund vid Ekeviken för att rädda last o...
Kryssmarkeringen på fotokonceptkartan utvisar den ungefärliga platsen, där, vid täckdikning 1948, fragment av en båt påträffadespå ca 1 m dj. 3 bord o...
Fartygslämning, skonaren THOR, 1963-11-29. Enligt obekräftad uppgift skall vraket sprängts av marinen (status odaterad). Händelseförlopp: 1963 anländ...
Händelseförlopp: O. vind, styrka 7, med regnbyar. Fartyget erhöll så svår slagsida att det ej styrde utan kantrade. Svenska Stenarnea "T.f. fyrmästare...
Arkivuppgift om fartygsförlisning. Skonerten FREDRIC, 1811-04-08. Last av spannmål.
Fartygslämning, 40x10 (SV-NO), bestående av troliga skrovdelar, som har ett uppstick på ca 1,4 m. Ca 20-30 meter från denna skrovliknande del av farty...
Status: Vraket i kraftigt sönderfall (status 1997). Historik: Fartyget drevades och reparerades 1917.
Historik: Fartyget som var läck sattes på grund. Bärgningar: Rigg inventarier. Grundsatt efter svår läcka på Revudden sydväst om Hoburgens fyr, Gotla...
Fartygslämning? 2,46 m l och 1,92 m br.
Fartygslämning, 10x3 m, troligen modern.
Fartygslämning, uppgift om. 30 m l. Armerat hjälpskepp som sänktes 1944.
Fartygslämning, 45x14m (N-S). Bestående av en lämning som lutar ned i bottensedimentet och kan inte mätas i sin fulla längd. Höjd över botten 12m.
För beskrivning av lämningen se Inventeringsbok under Dokument och bilder.
Fartygslämning, ca 13 m l och 6 m br. Lämningen har ett uppstick på ca 0,5 m. Objektet påträffades 2014-06-16 vid sjömätning utförd av Sjöfartsverke...
Del av skrov till klinkbyggt mindre fartyg, bestående av spant, köl och bord m m. Lämningen påträffades i samband med muddringsarbete (under arkeologi...
Möjlig fartygslämning lokaliserad från en sonarbild. Dimensioner på strukturen är 30 m x 8 m.
Fartygslämning 60 x 10m. M/S Geta kolliderade med Graneborg kl 15,04 29-september 2000. Hon assisterades av marinens fartyg Belos, men sjönk på kvä...
Fartygslämning. 4 m l, 1,6 m b. Kravellbyggd i botten och klinkbyggd efter slaget. Platt för och akterspegel. Kvarsittande toft i aktern. Urtag för vr...
Sjöhistoriska museet utförde i augusti 2015 en arkeologisk utredning etapp 1 i form av en sonarkartering. Syftet var att lokalisera enskilda objekt/in...
Fartygslämning, oklar utbredning, efter lastångfartyg. På platsen är 2 stora ångpannor på högkant ca 10 m h och 5 - 8 m diam, spridda i NV bäring och...
Arkivuppgift om fartygsförlisning. Skonerten CARL XV, 1863-10-31. Last av stenkol.
Bärgningar: I arkivbladet står: "Troligen bärgad.?" Historik: Fartyget fick ny donkey-panna 1911, reparerades 1913, hade en maskin på 400 indic. hkr. ...
Vrak efter ett motorfartyg. På berget intill vrakplatsen finns ett minnesmärke (skutankare) fastgjort på berget, samt en ristning på berghällen.
Fartygslämning, detaljerad beskrivning saknas. Osäkra uppgifter om fartygslämning av trä. Bedömd ålder 1900-tal enligt anmälan från Sjöfartsverket år ...
Arkivuppgift om fartygsförlisning. Minsveparen M 1701, 1940-04-14. Dimensioner och byggnadsår: 54.2x8.4x4.9 m, stål, 1938.
Fartygslämning, ca 22 m l och 8,3 m br. Lämningen har ett uppstick på ca 3 m. Objektet påträffades 2017-08-21 vid sjömätning utförd av Sjöfartsverket ...
Ett objekt som enligt sonarbilden ser ut som en rektangulär fartygslämning, trolig fyrkantspråm. Vattendjup: ca 5 meter.
För beskrivning av lämningen se Inventeringsbok under Dokument och bilder.
Förmodat vrak identifierat vid sjömätning med multistråle ekolod, samt även utslag från magnetometer. Mått 26x7 m.
Bärgningar: Efter olyckan vidtogs åtgärder för att bärga fartyg och last. Fartyget bärgades och skall ha satts i trafik igen. 1868 förliste det ytterl...
Fartygslämning, totalt ungefär 20 x 10 meter och själva pråmen har ursprungligen varit cirka 12 meter lång, drygt 6 meter bred och cirka 1,8 meter hög...
Beskrivningen saknas eller är inte digitaliserad.
Övrigt: Den engelska ubåten E-19 hade under befäl av Francis Cromie i september 1915 tagit sig igenom Öresund för att störa den tyska malmtrafiken i Ö...
Arkivuppgift om fartygsförlisning. Barken FATA MORGANA, 1872-11-07. Last av trävaror.
Arkivuppgift om fartygsförlisning. VARHAUG, okänt förlisningsdatum. Händelseförlopp: Vraket ligger på 14 m djup.., Sjönk efter kollision med SS Albani...
Fartygslämning: Okänt trävrak Lämningen som påträffades vid sonarkartering är ca 15 meter lång och 5-6 meter bred. Av sonarbilden att döma så förefal...
Fartygslämning, ca 5,7 m l och 1,7 m br. Lämningen har ett uppstick på ca 0,5 m. Objektet påträffades 2016-11-20 vid sjömätning utförd av Sjöfartsverk...